خانه / دسته‌بندی نشده / شناسایی مسیر خروج اقتصاد از رکود/ توسعه صادرات در دستور کار قرار می‌گیرد

شناسایی مسیر خروج اقتصاد از رکود/ توسعه صادرات در دستور کار قرار می‌گیرد

در شرایط کنونی که آمارها نشان دهنده بازگشت رکود به اقتصاد ایران از بهار سال جاری است کارشناسان اقتصادی می‌گویند به منظور خروج از رکود باید صادرات مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش نامه نیوز، اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با رکود تورمی عمیقی مواجه بوده است. از تابستان سال 1390 تا بهار 1392، تولید 14 درصد، مصرف 13 درصد و سرمایه‌گذاری 36 درصد کاهش یافته است و در عین حال سطح قیمت‌ها 70 درصد و نرخ ارز 200 درصد افزایش داشته‌اند.

بررسی شرایط اقتصادی ایران در سال‌های اخیر نشان می‌دهد رکودی که اقتصاد ایران در سال 1391 با آن مواجه بود به‌صورت کامل از سمت عرضه اقتصاد ایجاد شده است. یعنی عواملی مثل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اعلام تحریم‌های اقتصادی که در سال 1390 آغاز شد و در سال 1391 نیز با جهش قیمت ارز ادامه یافت، به‌طور کامل از جنس مشکلات طرف عرضه بوده است.

بنابراین فشار وارد شده به اقتصاد ایران که به ایجاد رکود منجر شد در مسائل سمت عرضه ریشه داشته است. اما این در شرایطی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند تداوم این رکود که ریشه آن در سمت عرضه اقتصاد وجود داشت باعث شد که رشد تقریبا منفی 6 درصدی اقتصاد ایران در سال 1391 خود را به شکل کاهش درآمد در سال 1392 نشان دهد. بنابراین عوامل سمت تقاضا هم در ادامه انقباض اقتصاد ایران در سال 1391، در سال 1392 ظاهر شد و به تداوم رکود ایجاد شده دامن زد.

صاحب‌نظران اقتصادی بر این باورند برای خروج از رکود، هم عواملی که در سمت عرضه وجود داشت و به ایجاد رکود منجر شد و هم عواملی که در ادامه در سمت تقاضا پیش آمد و باعث تعمیق رکود شد باید مورد توجه قرار بگیرد. بر همین اساس عوامل عرضه شناخته شده‌تر هستند و نسبتا مشخص است که برای مقابله با آنها چه اقداماتی باید انجام شود. اما مراقبتی که باید در این شرایط انجام شود در تنظیم سیاست‌های سمت تقاضای اقتصاد برای خروج از رکود است.

در شرایط کنونی که آمارها نشان دهنده بازگشت رکود به اقتصاد ایران از بهار سال جاری است کارشناسان اقتصادی می‌گویند به منظور خروج از رکود باید صادرات مورد توجه قرار بگیرد. صادرات در اقتصاد ایران، می‌تواند همان نقشی که مخارج دولت در اقتصادهای متعارف به‌عنوان یک سیاست سمت تقاضا ایفا می‌کند، بر عهده بگیرد.

در همین رابطه محسن جلال پور از ارائه طرحی به شورای پول و اعتبار خبر داده است که بر اساس آن تحریک صادرات به منظور خروج از رکود در دستور کار قرار خواهد گرفت. به گفته جلال پور تقاضای تحریک بازار داخلی و خارجی را از دولت درخواست کرده ایم، البته این تحریک تقاضا نباید با تورم داخلی همراه باشد.

علاوه بر این ولی الله افخمی‌راد تاکید کرد برای خروج از رکود باید تقاضا را افزایش داد. این تقاضا از بازار داخلی و خارجی قابل تامین است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر به دلیل مشکل تورم تقاضای داخلی را نمی توان تحریک کرد. بهترین راه خروج رکود ایجاد تقاضای خارجی برای کالاهای خودمان است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تولید ما باید بر اساس استاندارد‌های خارجی باشد تا بتواند در بازارهای بین المللی حضور پیدا کند، ادامه داد: برای این کار باید در ابتدا کیفیت کالاهای ما بهتر شود و قیمت آن کاهش پیدا کند.

وی اضافه کرد: موانعی نیز که جلوی راه تولید وجود دارد باید برداشته شود تا در نهایت کالای ایرانی با داشتن شرایطی رقابت پذیر بتواند در بازار‌های خارجی حضور یابد.

آیا این مطلب مفید بود

درباره‌ی azimi

کارشناس دکوراسیون داخلی و طراح مبلمان اداری , پارتیشن اداری پشتیبانی و تولید محتوای سایت گروه صنعتی مبلمان و میز های اداری دکومیـــــر

همچنین ببینید

انواع پارتیشن های دوجداره اداری

پارتیشن دوجداره انواع پارتیشن دوجداره تولید شده  توسط آرفونی    پارتیشن دوجداره شیشه ای – …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *